torsdag 19. januar 2012

Nyhetskriterier

For at vi skal oppfatte en nyhet som en nyhet, bør visse kriterier være med. Kriterier som får oss til forstå og skaffe oss det viktigste av opplysninger i en sak.


For at en sak skal bli spennende og opplysningfull skal de aller fleste av disse kriteriene være gjennomført:

Nytt

Det som fortelles må være nytt. Det kan være tidsuavhengig, men det skal være nytt for den som leser. Nyheten kan forholdsvis ha skjedd for to år siden, men ikke blitt kjent før nå.

Nærhet

Nyhetssaken skal kunne «inkludere oss» og at vi skal kunne føle en nærhet til det vi leser. Derfor lager lokalaviser egne vinklinger av nyheter (samt. nasjonale nyheter), der de trekker inn lokale personer og betydninger. Det vekkes interesse og nysgjerrighet når vi føler noe inngår oss.

Identifikasjon

Vi klarer letter å forstå/identifiserer os med personer som er i samme situasjon som oss selv. Personifisering er et virkemiddel som bygger på identifikasjon. Å identifisere seg med personer og følelser er mye lettere en å identifisere seg med en sak. Derfor personifiserer man ofte saker for at det skal trekkes til seg flere lesere.

Oppsiktsvekkende

Spesielle og enestående hendelser trekker til seg mye lesere. Det er underholdene, spennende og vekker mer oppsikt. Journalister er på utkikk etter det uvanlige.  Alt som bryter med vårt bilde av samfunnet vil i utgangspunktet kunne bli en god nyhetssak.

Konflikt og drama

Journalister vinkler saker mot uenighetene som finnes, isteden for å sette søkelyset på det politikerne er enige om. Dette fremstilles slik av journalistene for å skape drama. Konflikt er blant de viktigste virkemidlene for å fortelle en historie. En av aktørene blir ofte definert som «den slemme»/»skurken» eller som et offer/den svake, for å øke dramatikken.

Vesentlighet

Handler om vesentlighet i samfunnssammenheng. Får nyheten konsekvenser for mange? Er den samfunnsrelatert og viktig? Vesentlige nyheter er politiske beslutninger og prosesser som har stor betydning for samfunnet og/eller verden.

Eliteperson og elitenasjon

En eliteperson er en person som mange i mediets målgruppe kjenner eller kan identifisere seg meg. Det kan være en kjendis, toppidrettsutøver eller noen som har utmerket seg i samfunnet og media. Den trenger ikke være en nasjonal størrelse, men kan like godt være en kjent person i f.eks. bygda. 

1 kommentar:

  1. Fin presentasjon av nyhetskriteriene, absolutt godkjent!

    SvarSlett